Пловдивската МОТОФРЕЗА

блог на един конструктор

30-ти Ноември – Андреевден, Едрей или мечкинден

на 30.11.2012

Православната църква почита днес паметта на Св. Апостол Андрей Първозвани, който пръв от апостолите е бил повикан да тръгне след Исус Христос.

Българите наричат празника “Едрей”, “Едринден” или “Мечкин ден”. Според народните възгледи на този ден започва нарастването на деня. Българска поговорка гласи, че „на Едрей денят започва да наедрява колкото едно просено (житно, маково или синапено) зърно” Още в навечерието на празника или в настъпилото ранно утро всяка домакиня приготвя вариво от царевица, жито, фасул, леща, ечемик, овес и пр. Това се прави, за да едреят посевите, тъй както наедряват сварените зърна. От варивото ядат всички. От него се дава на домашните животни, за да е добър приплодът им. Жените раздават от варивото из махалата, за да е плодовита годината. Поверието гласи, че всеки от членовете на семейството трябва да хапне от варивото, за да е здрав през годината, да му е пълна къщата и да му върви на добре.

Деня празнуват и невестите, очаквайки благоволението на съдбата – да нарастват като деня и семената, да забременяват, да раждат здрави и хубави деца.

В българските земи на север от Балкана Андреевден се почита като празник на мечките, познат под името “Мечкин ден”. Според народното предание някога св. Андрей бил самотен отшелник в планината. Там обработвал малка нивица. Но една мечка изяла вола му. Разгневеният земеделец успял да улови звяра, впрегнал го в ралото вместо вола и така го подчинил на волята си. Оттогава яздел мечката и обработвал земята си с нейна помощ. Затова светецът се тачи като патрон на мечките, като техен покровител. Преди изгрев слънце на Андреевден най-възрастната жена в семейството взема шепа варени зърна (най-често царевица) и филия хляб и ги хвърля нагоре в комина или върху покрива на къщата със заклинанието: “На ти, мецо, кукуруз, че да не ядеш суровия и да не ядеш стоката и човеците!” Ако на Андреевден денят полека се събужда, то мечката прави точно обратното – поема към зимното си леговище. За да не слиза при хората, трябва да бъде изпратена по живо по здраво с храна и добри пожелания.

Според вярванията мечката дарява със здраве болни и немощни. Затова при посещения на мечкари по селата, болните са лягали на земята, за да ги „гази мечка за здраве“. Космите й пък били лек срещу уплах, с тях прекадявали за успокоение срещу страшна случка. Кукерските ритуали също включват мечката като символ на мощ, плодородие и добро здраве.

Изразът „Мечка страх, мене не” е заклинание за смелост. Много поговорки показват връзката с животното – „Гладна мечка хоро не играе”, „Яде като мечка, работи като буболечка”, „Мечешка услуга”, „Който го е страх от мечка, да не ходи в гората” и „Когато мечката не ти гази ръжта, не я закачай”.

Приказките на много народи са населени с този добродушен, мъдър и често пъти очовечаван герой. Мечето е любима играчка и на децата, с която често заспиват.

Мечката е почитана от почти всички древни народи като господар на горите, пратени на върховния владетел на природата и справедлив съдия. Древните българи са избягвали да убиват мечка без причина и да я ползват за храна. Сведения от 12 век сочат, че не е редно кожа от мечка за служи за дреха и завивка. Преследвани са били само „стръвниците”, но и тогава ловецът е спазвал редица ритуали за оправдаване на постъпката си. Според много поверия убитият от мечка е бил наказан справедливо.

Стара традиция е да се обръщаме към едрото животно с ласкави имена – израз на уважение и роднинство – баба Меца, Медун, Мецана и др. Според славянски вярвания мечката е по-силна от дявола и там, където стъпи, злите сили бягат.

Възможно е християнския светец Андрей да е заменил ня кое древно езическо божество, чествувано в началото на зимата, чийто атрибут е бил мечката.

Според изследователите на българската народна култура почитта, която народът отдава на мечките има твърде старинни ко рени и вероятно е свързана с остатък от някое древно тотемистич но вярване. Може би затова. навред в страната се счита, че мечка не трябва да се убива, освен ако не е стръвница, а народът ласка во я нарича „баба Меца“.

Множество легенди свързват св. Андрей с мечката, чрез което народът обяснява защо този ден се тачи в нейна чест. Така според една от тях апостол Андрей бил единствения светец без празник. Той отишъл да помоли Господ да му определи и на него ден, като пристигнал яздейки мечка. Като го видял Господ казал „Който тебе не празнува да го язди твоя кон!“

На Андреевден започва зимата

Именно Андреевден се противопоставя на летния празник Еньовден (7 юли). Селяните казват, че от този ден «дяду Йеньо утива за сняк», при това добавят: «Той же дойде на Андрейевден». Тези поговорки отразяват началото на съкращаването на деня и свързаните с това представления за това, че годината се завърта към зимата, а всъщост и началото на самата зима. Освен това, в тях е отразено поверието, че на Андреевден трябва да падне сняг.

Това поверие широко е разпространено и сред балканските народи, с името на апостола Андрей свързват първия сняг и в Гърция. В румънски народен календар именно Андреевден се асоциира с началото на зимата, този празник наричат Andreiu de iarna (Андрей зимни), а в молдавски села в Долно Припрутие го наричат кап дейарна (букв. «главата на зимата»). Този ден най-често фигурира като началото на зимата и у други европейски народи: французи, белгийци, немци, западни славяни и гърци.

Изхождайки от такива народни схващания и основавайки се на етнографски данни, ние смятаме за първи зимен празник – Андреевден.

Според народните възгледи на този ден започва нарастването на деня. Българска поговорка гласи, че „на Едрей денят започва да наедрява колкото едно просено (житно, маково или синапено) зърно”…
Нужен ни е този оптимизъм!!!

.

Св. Андрей Първозвани е християнски проповедник, първият от 12-те апостоли и брат на Св. Петър. Името на Св. Андрей често се среща в Евангелието. За него се споменава в разказа за нахранването на народа с пет хляба. От ранни години Андрей жадувал за божествената истина и когато Йоан Кръстител се явил от Юдея, той станал един от неговите ученици. Проповядвал в Мала Азия, Грузия и Скития, заради което е смятан за покровител на Румъния и Русия.

Андрей Първозвани се смята за апостол на православните славяни, защото именно той ръкоположил първия епископ в Цариград – Стахий, а кръщение и миропомазание православните славяни — българи, сърби и руснаци, са получили именно от Цариградската патриаршия.

Андрей бил рибар и заедно с баща си и братята си по цял ден хвърлял мрежите за риба. На река Йордан той особено обичал да слуша какво говори Йоан Предтеча. Случило се така, че когато Иисус влязъл във водите на р. Йордан, за да бъде кръстен, Андрей бил на брега и станал свидетел на това събитие. От този момент нататък той не се отделил от Христос.

След като Свети Дух слязъл над учениците и били благословени да проповядват словото Божие на всички езици, те се отправили към различни краища на света. Апостол Андрей тръгнал към северните страни. През Гърция, Мала Азия и по бреговете на Черно море той стигнал до някои от бреговете на днешна Русия. По време на своите пътешествия, с много търпение и упоритост, понасяйки гоненията на езичниците, апостол Андрей се посветил на Божието слово и с поведението си и чудесата, които извършвал, спечелил много последователи.
Загива с мъченическа кръстна смърт. Кръстът, на който бил разпнат апостол Андрей, имал формата на буквата Х и по – късно става известен в средновековното изкуство и иконографията като „Андреев кръст”, последния ден на ноември, в Ахаия, в град Патра.“ При император Констанций (337-361) мощите на светеца били пренесени в Цариград и поставени в църквата „Свети апостоли“. Когато кръстоносците завладели града през 1208 година, пренесли светите мощи в италианския град Амалта. Там почиват те и досега.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s