Пловдивската МОТОФРЕЗА

блог на един конструктор

21-ви НОЕМВРИ – Въведение Богородично или Народен празник – Куцуклан (Вълча Богородица)

на 21.11.2012

ПОЧИТАНЕ НА ТРОЙНАТА ЗЕМНА ХЕКАТА НА НОЕМВРИЙСКИЯ ПРАЗНИК

Празникът на Тройната Земна Хеката или още наричана Хеката Хтония Триморфос в древността е празник свързан с началото на зимата и зимната хипостаза на Слънцебога в образа му на вълк. В тракийските земи (и унаследено в традиционната обредност на българи, македонци, румънци, гърци, т.е. балканския ареал) съществува особена почит отредена на период от 10 дни (който варира също според региона от 3, 5, 7, 9 или 10 дни), когато се спазват редица обредни забрани свързани с вълка, т.е. със зимната хипостаза на Слънцебога – хиперборейския Аполон. Според вярванията през това време е размножителният период на вълците, като празникът на Богинята, като майка на зимното слънце е унаследен от християнската традиция в празника Въведение Богородично на 21 ноември, когато е почитана т.нар. Вълча Богородица.

Древният празник почита в този период Тройната Богиня, като тази традиция и вяра е останала в народната култура като представата, че има три Богородици — Голямата, Малката и Вълчата – тези три Богородици са вярвани като сестри, т.е. троичната хипостаза на Богинята и нейният празник са запазени в народната вяра.

Богинята е почитана като Подземната Господарка, която в този период е отворила недрата си и е призовавана да обърне благосклонното си лице към смъртните. Като дарителка на плодородието и Майка на всичко видимо и невидимо Тройната Богиня е родителка на трите свята и всички техни създания са считани за нейни рожби.

Хтоничността на обредите в тези дни – в традиционната култура е запазено жертвопринасяне на черна кокошка на прага на вратата, което се извършва от жените, които се явяват свещенодействащи в случая и извършват свещенодействието си на основната лиминална (гранична) точка в дома – на прага. Кръвната жертва в случая цели да умилостиви даймоните, но и да освети прага на дома, т.е. същият да стане недостъпен за проникване от зловредни влияния и сили.

Множеството апотропейни (предпазни) практики, които се извършват през тези дни са свързани с представата, че божественото е цялостно и от човешката воля зависи доближаването до неговата благосклонност и предпазването от нечистото, т.е. това, което отдалечава от божественото.

Наред с обредното почитане, т.е. с религиозния обряд, традиционната култура е запазила и друг елемент от богопочитането, а именно обредната трапеза – съвместното хранене с боговете, на което се събирало семейството в съвсем тесен кръг, като след храненето масата се оставя неразтребена, за да дойде Богинята (по-късно от християнската традиция наречена Богородица) през нощта, да си хапне и да благослови дома.

Вълчите празници водят след себе си най-дългите нощи. Според поверията страховитата Мрата започвала да върлува от 11 ноември. След тази дата хората избягвали да излизат по късна доба. Тя обикаляла села и паланки да търси обречените, чиито души трябвало да отнесе в отвъдното.

Най-страшният ден за хората бил 21-ви ноември, който бил наречен „Куцуклан„. Легандата разказва, че глутница вълци се събрала и тръгнала да ловува и всеки един от тях успял да си хване плячка. Само един останал гладен – куцият вълк. Той се облегнал на едно дърво, зад което се криел един човек. Вълкът го видял и успял да го хване и изяде.

В някои райони смятат, че този вълк е на късмет. Доста родители кръщавали децата си Вълчо, Вълко, Вълкана, за да бъдат здрави и силни. Друга легенда гласи, че ако вълк успее да се промъкне в стадото и да открадне овца, без да бъде забелязан от овчаря, то напролет ще се родят много агнета и ще има доста мляко през лятото.

Дори тези повели да ви изглеждат доста глупави и наивни, не е лошо като идея да се възползвате от последните есенни слънчеви лъчи. Уплътнете прозорците си, дори да не вярвате в съществуването на Мрата, то поне ще се предпазите от дългите студени зимни нощи.

Православната църква празнува Въведение Богородично. Честването на празника е започнало в края на 1 век.

В православната църква на Константинопол празникът се е чествал още през VІІ век. Той е въведен от патриарх Тарасий.

Римокатолическата църква започва да го почита от 1374 г., въведен  от папа Григорий ХI.

През 1929 г. Светия синод на Българската православна църква въвежда честването на този празник в България. Освен като един от дните, посветени на Пресвета Богородица, той е обявен и за Ден на християнското семейство, и на православната християнска младеж.

 След като Дева Мария навършила 3 години, родителите и я въвели тържествено в Йерусалимския храм, за да бъде посветена в Бога. В храма била посрещната и благословена от първосвещеник Захария – баща на свети Йоан Кръстител. Така родителите и изпълнили даденото обещание, което те направили преди да се роди дъщеря им. Дева Мария живеела в храма заедно с другите посветени на Бога девойки, със странници придошли в храма и с вдовици, които служели там. След време дошла и майка й, света Ана. Но останала с Богородица за кратко време, защото много скоро след това починала. Според традицията, след като девойките достигнели необходимата възраст за женитба, те трябвало да напуснат храма и да се върнат към светския живот и да се омъжат. Но Дева Мария отказала, поради желанието си да се посвети изцяло на Бога и да не встъпва в брак с никой. Затова по внушение на Светия Дъх, свещенниците в храма я омъжили за един от роднините на нейното семейство, 80 годишният Йосиф, като той трябвало да уважи обета даден от пречистата Мария пред Бога, и да я покровителствува. Затова на този ден Православната църква отбелязва днешния ден като Ден на християнското семейство и младеж, за да напомни на родителите, че трябва да възпитават децата си в спазване на нормите на поведение, които са им необходими за да живеят в благочестие. В послушание към родителите си и чистота на нравите им. На този ден родителите водели децата си на църква за да се помолят за здраве и благоволение за семейството си. След това вечерта се събирали за да отпразнуват празника в тесен семеем кръг само родителите с децата, които все още не са стъпили в брак. На трапезата те слагали – червено вино, питка и гозба. Като след това те не разтребвали масата, а я оставяли до сутринта неразтребена за да може като дойде Богородица и тя да яде и да благослови дома и семейството.

 

Семейното ходене на черква на този ден символизира влизането на тригодишната Мария в храма и напомня на бащи и майки за духовните им задължения към децата. След това семейството се събира около масата на чаша вино, топла пита и вкусна гозба. Честват освен празника и здравата връзка помежду си.

Денят на християнското семейство съвпада с Коледните пости и в този смисъл е разрешена всякаква храна, която не е от животински произход. Но има и някои изключения. Разрешено е използването на олио (зехтин) и консумацията на риба. Вместо риба може също да се консумират морски дарове, стига те да са безгръбначни (октопод, миди, скариди, калмари, рапани). Може също да приготвите и ястие с охлюви. ако направите постна питка, можете да я поднесете с мед, който също е разрешен по време на постите.

Според Православната църква и традицията, Въведение Богородично поставя началото на коледните пости. Семейството за Българина винаги е било свято и в него той е намирал опора, подкрепа и радост в най-трудните моменти от живота му. Затова нека на този ден всеки от нас да остави настрана проблемите и тревогите си и да се наслади на деня и да го отпразнува с най-близките си. Да ни е честит празника на всички!

По времето на Въведение Богородично народът ни гадаел какво ще е то през цялата следваща година. Ако е топло и слънчево – зимата ще е люта, лятото ще е сухо, а плодородието слабо. Ако вали дъжд или сняг, зимата ще е снежна, лятото – дъждовно, а реколтата – богата.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: