Пловдивската МОТОФРЕЗА

блог на един конструктор

29-ти Август

на 29.08.2012

Всяка година на 29 август християнската църква отбелязва „Отсичането на главата на св. пророк и предтеча Йоан Кръстител”.

Измежду пророците св. Църква почита най-много св. Йоан Кръстител. Той е връзката между Стария и Новия Завет – последният пророк, подготвил иудеите за идването на Месия. Когато бил на 30 години, св. Йоан Предтеча, по внушение Божие, се явил между юдеите, за да ги приготви да приемат Месията – Христа. Възвестявайки им явяването на Спасителя и приближаването на Царството Божие, Йоан ги убеждавал да се приготвят за тая велика радост чрез покаяния за греховете си и изправяне на живота си. Множество люде идвали при Йоан и приемали от него покайно кръщение. След кръщението на Иисус Христос Йоан продължавал да учи народа и близо до Енон кръщавал идващите при него, като свидетелствал за Христа, че Той е Син Божи, слязъл от небето.

На 29 август се възпоменава неговата смърт и в знак на участие в страданията му св. Църква е наредила тоя ден пост. Както много други Христови последователи, така и св. Йоан бил убит, макар че не носел името християнин. Той е пострадал, защото проповядвал покаяние и спазване на Божиите заповеди.

Тъй като на този ден е погубен един от най-великия сред пророците,

Секновение се приема за много лош и опасен, „тежък”, „хаталия” ден

Някъде през нощта се палят огньове, за да се прогонят злите сили. Предците ни приемали Секновение като повратен момент в природата и като при всяко преходно време на него не трябва да се начева нова работа, защото няма да е спорна: не се тръгва на път, не се похваща никаква работа. Вследствие на разказа за пролятата кръв на св. Иван народната традиция забранява на този ден да се ядат плодове и зеленчуци с червен цвят – дини, грозде, сливи, домати, а мъжете не пият червено вино. Според старо поверие от Казанлъшко не трябва да се яде и черно грозде и не се коли черна кокошка, за да не се разболее човек от „черната болест”. Във Велес вярват, че какъвто ден от седмицата се случи „Црън Св. Йован”, то на този ден през цялата година жените не трябва да кроят и да шият дрехи, за да не бъдат носени те в „чернило”, за да не ги сполети нещастие.

В различните региони на България празникът е познат с имената „Секновение” „Обсечение”, „Свети Иван отсечената глава”, „Църн Свети Иван”. Народно поверие разказва, че отрязаната глава на св. Йоан Кръстител била хвърлена в копривата под дряново дърво, чиито плодове почервенели още повече от пролятата кръв. Ето защо наричат празника още „Иван Коприван”. Според традиционните народни представи на Секновение денят и нощта „се секнат”, т.е. ставали равни и времето захладнявало. „Секне се” и водата на реки и потоци и вече не е хубаво хората да се къпят в тях. Вярва се още, че вредните влечуги – змии, гущери, се прибират да зимуват в леговищата си, накрая на света, в пещерата на змийския цар. На този ден демоничните същества – самодиви, самовили, юди, змейове и змеици и други подобни „дихания”, също се прибират „накрай света”.

В центъра на тези събития е Иродиада – еврейска принцеса (княгиня) от Иродовата династия. Родена е около 15 г. пр.Хр. Омъжена е за чичо си Ирод ІІ Филип, който е син на цар Ирод І Велики и Мариамна ІІ. Нейният мъж е обвинен от параноика Ирод Велики, че съзаклятничил с майка си да го убие. Не е убит, но е отстранен от властта и живее заедно с Иродиада в едно от пристанищата на Палестина. Около 14 г. сл.Хр. Иродиада ражда дъщеря, която нарича Саломе (Саломия) на името на нейната баба по майка.

Животът, макар и луксозен, без особена перспектива за царуване, не се харесва на амбициозната и лукава Иродиада. Около 23 г. сл.Хр. тя се развежда с Ирод ІІ и се омъжва втори път за друг свой чичо – Ирод ІІІ Антипа, тетрарх на Галилея и Перея. Този брак по сметка предизвиква масово недоволство сред народа. Негов изразител става св. Йоан Кръстител, който открито изобличава цар Ирод Антипа, че е взел за съпруга жената на живия си брат. Според тогавашния юдейски закон грях е не женитбата за близък роднина (в случая чичо), а фактът, че нейният предишен съпруг е жив.

Икона на Свети Йоан Предтеча от манастира Грачаница в Косово

В житието на светеца четем, че царица Иродиада пожелала обезглавяването му. Тя се развела с мъжа си Филип и се омъжила за неговия брат – цар Ирод ІІІ Антипа. Така те нарушили Мойсеевия закон, който забранявал такава връзка, и Йоан Предтеча ги порицал. Разгневеният Ирод заповядал да затворят Йоан в тъмница. Скоро след това цар Ирод ІІІ празнувал рождения си ден и на празника танцувала дъщерята на Иродиада. Тя така се понравила на царя, че той се заклел да й даде каквото пожелае. Девойката, подучена от майка си, поискала на блюдо главата на Йоан Кръстител.

.

Картината „Саломе“ на Тициан

.

Ирод наредил да отсекат главата на великия пророк и да я донесат на царицата. Учениците на Йоан погребали тялото му, а Иродиада скрила главата му в царския дворец. По-късно тя била взета от ревностна християнка и погребана в Елеонската планина. Главата на св. Йоан Кръстител била намерена по времето на император Константин Велики и била скрита в пещера до гр. Емеса. През V в. отново сменила мястото си и била пренесена в Халкидон, а по-късно в Цариград. По време на ереста на иконоборците благочестиви християни, бягайки от изпълнения с еретици Константинопол, занесли главата на Кръстителя в Комана (град в провинция Понт, в Североизточна Мала Азия).

Танцът на Саломия може да се датира към 28-29 г. сл.Хр. Евангелистите Матей и Марк, които пишат на гръцки език, я наричат „корасион“, т.е. момиче. Самият й начин на постъпване, когато тя тича при майка си за съвет какво да поиска от царя, подсказва, че е още дете. Вероятно е около 12-годишна, понеже дъщерята на Яир, наречена също „корасион“, е описана от евангелист Лука (8:42) точно на тази възраст. Известно време след трагичния си танц Саломия е омъжена за нейния чичо Ирод Филип І

Филип е много по-възрастен от Саломе и когато умира бездетен през 33 г. сл.Хр., тя е само на 17 години. Този владетел е известен с възстановяването на град Панеас (по името на бог Пан) до планината Хермон, който нарича Кесария Филипова в чест на императора Август и на себе си.

Към 41 г. сл. Хр. Саломия сключва втори династичен брак с твърде по-младия от нея Аристовул, цар на Халкида и Мала Армения (57-92 г.). Той също е неин роднина, защото е праправнук на Ирод Велики. Тя му ражда трима сина – Ирод, Агрипа и Аристовул. Портретът на Саломе, който впрочем е единственият известен портрет на библейска личност, се появява през 57 г. върху монети, сечени от нейния мъж. По това време тя е около 39-годишна.

Саломия е представена в ляв профил с гладко вчесана коса, която е стегната с лента. Изобразяването на жена върху антични монети е изключително рядко събитие. От една страна то показва, че Саломия се е ползвала с несъмнен авторитет в обществото, а от друга, че е обичана от съпруга и синовете си. Нищо от известните подробности за живота и дейността на тази жена, принадлежаща към тогавашната аристокрация, не подсказва, че тя е нравствено покварена. Всичко говори, че тя е нормален човек. Саломе умира между 62 и 71 година.

Дали на старини тя си спомня за фаталната си молба да получи отрязаната глава на Предтечата или за нея това е само смътен, полузабравен епизод от нейното детство, който оправдава с подлото внушение на майка си? Парадоксалното е, че мнозина християни от І век, последователи на св. Йоан Кръстител, се разплащат с монети, на които е изобразена жената, чийто страстен танц предизвиква косвено смъртта му.

Проповядвайки през целия си живот покаяние и въздържание, св. Йоан Кръстител и чрез своята смърт продължава проповедта си – за истината и лъжата, за властниците и неудобните за тях хора, за безнравствения, разпуснат и разкошен живот, който не се спира пред нищо, дори и пред убийство. Учи ни, че трябва да се опитаме да не бъдем роби на парите и разкоша, защото богатството само по себе си не може да разврати човека; то може да послужи и за спасение, и за осъждане.

Нека се опитаме да подражаваме на св. Йоан, без да се страхуваме, че ставаме неудобни за някои, които в ръцете си разполагат с преходната земна власт.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: