Пловдивската МОТОФРЕЗА

блог на един конструктор

Мотофреза FORTECO

Mодели F90 и F90R
И двете машини имат максимална работна ширина 88 cm, дълбочина на култивирaне 30 см, тегло 50-52 кг. Поизводителността и е 0,7 дка/ час . Раходът на гориво е 0,345 л/к.с./час.

Тези модели са предназначени за разрохкване и окопаване на първично обработени, леки до средно плътни почви. Тънкият кожух на предавателния механизъм прави мотофрезите FORTECO особено подходящи за обработване на почвата в тесни междуредия. От всяка страна на предавателната кутия има по една двойка работни органи (фрезери), които може да се разделят, и така работната ширина допълнително се намалява. При необходимост от окопаване на по-тясна ивица, широка 60 cm, се поставят две двойки фрезери.За още по-тясно междуредие, поставяйки два единични фрезера се достига ширина 30 см.
Отстрани на фрезерите се поставя по един диск с гладка външна повърхност, чиято задача е да предпазва околната растителност и твърди предмети от досег с въртящите се фрезери.

F90 е с една скорост (само напред), а F90R има и задна скорост, което я прави изключително удобна при дейности в тесни пространства, където не може да се обръща – особено в оранжерии и лозя, както и в овощни градини.
При всички мотофрези с една предна скорост честотата на въртене на задвижващия вал трябва да бъде по-висока, което е необходимо за доброто разбиване на почвата от фрезерите. Когато машината трябва да тегли закачени към нея работни инструменти, като плуг например, на мястото на фрезерите се поставят колела, които се въртят със същата честота. В този случай обаче машината ще се движи с по-висока скорост от оптималната за работа с прикачен инвентар. Ето защо е необходимо честотата на въртене на колелата да бъде намалена. На колелата се поставят тежести. По-голямото тегло осигурява по-здраво сцепление между колелата и почвата и вероятността те да буксуват е значително по-малка.
За да се придвижва до мястото на работа, мотофрезата има изнесено отпред колело с гумен бандаж. То може да се завърта така, че да бъде насочено надолу или нагоре. За да не пречи по време на работа, колелото се  повдига нагоре (или да го свалите, ако желаете).

Кормилото е ергономично с възможност за регулиране по височина и така се нагажда според ръста на работещия. За транспортиране на машината , например в багажника на лек автомобил, то се демонтира лесно ръчно без употребата на инструменти.

Ръкохватките на кормилото са  италиански от ергономична мека гума за да поемат вибрациите, предавани върху ръцете на работещия и удобни за работа. На дясната ръкохватка се намира лостчето за подаване на газта, т.е. за определяне на честотата на въртене на фрезерите. Върху лявата са разположени ръчките на съединителите за включване на преден и заден ход.
В зависимост от приложения върху двете ръкохватки на мотофрезата натиск опората потъва повече или по-малко в почвата, съответно задържа повече или по-малко или спира напълно движението на мотофрезата. При това фрезерите се вдълбават в почвата, докато се прецени, че дълбочината е достатъчна, или докато достигнат максималната дълбочина 25–30 cm.  Оборотите на работните органи са 120 rpm
Геометрията на фрезерите е подбрана така, че те да се врязват в почвата, а не да удрят челно в нея.  Всеки пореден фрезер е така разположен спрямо предния, че да поема последователно врязването в почвата. Всичко това прави процеса на вкопаване и раздробяване на почвата по-плавен и спокоен, без осезаеми и от машината, и от работещия удари.
Щом фрезерите достигнат желаната дълбочина, ръкохватките, а с това и опората, се повдигат постепенно и въртящите се фрезери получават възможност да изтеглят машината напред, като задълбават в следващата напречна ивица твърда почва.
За повечето зеленчукови култури култивирането се извършва на дълбочина 8–10 сm. В началните фази от развитието на растенията почвата се обработва по-плитко, отколкото при по-напреднало развитие, когато корените са разположени на по-голяма дълбочина.
Въртящите се фрезери лесно се справят и с камъни колкото голям картоф, като ги изравят и изхвърлят зад себе си. Работещият с мотофрезата обаче е защитен от металния щит, който покрива фрезерите.
При твърда почва и досег с камъни фрезата проявява склонност да подскача и така се отклонява встрани, което налага повече усилия за нейното удържане и връщане в обработвания ред. Когато се окопава почвата между редове с насаждения в непосредствена близост до растенията, трябва да се работи още по-внимателно, защото всяко подскачане и неконтролирано изместване на машината встрани може да унищожи културните растения. Работата се улеснява значително след намаляване на честотата на въртене на фрезерите, при което отскачането и рязкото отклоняване встрани значително намаляват.

И двата модела мотофрези FORTECO използват бензинов, едноцилиндров, четиритактов двигател SUMEC – SFE 170  (170m³), с мощност 5,7 к.с.  Той е с висящи клапани (OHV дизайн), има висок въртящ момент (11 Nm), голяма здравина и висока износоустойчивост, намалена емисия на вредни газове и ниско ниво на отделяния шум.
Двигателят има датчик за отчитане нивото на маслото, който гаси двигателя при критично му намаляване. Резервоарът за гориво (обем – 3,5 л), е галванизиран срещу корозия, а и цялата мотофреза е устойчива на влажния въздух, характерен за бреговите зони около големи реки и морски басейни. Въздушният филтър се почиства и е пригоден за многократна употреба, а назъбен трапецовиден ремък предпазва двигателя от претоварване.

Корпусът е изработен от дебела стоманена ламарина (2,5 мм), което прави машината здрава и износоустойчива, а възможността за разглобяване на всеки един възел създава удобство при нейната техническа поддръжка и ремонт. Той е покрит с червена UV-inhibited прахово нанесена полимерна боя, която не е класифицирана като опасен продукт, съгласно Директивата за опасни препарати 1999/45/ЕС.
По-строгите закони за опазване на околната среда и за подобряване условията на труд, както и завишените изисквания на крайния клиент по отношение качеството на покритието доведоха до повсеместно навлизане на технологията за прахово покритие.
Близко разположените болтове на редукторa го предпазват от навлизане на пръст и твърди частици. Всички функционални детайли са изцяло метални, а въртящите се елементи са монтирани на търкалящи се лагери, които имат допълнителна усилена защита и са предпазени от запрашаване
Трансмисията е верижна с ремъчен съединител – това предпазва машината от тежки повреди по време на работа. Специалната пружинна конструкция на верижното зъбно колело поема усукванията, гаси вибрациите и намалява шума при работа.

FORTECO е мотофреза с универсално приложение, подходяща за окопаване, прекопаване, оране, загърляне и вадене на картофи, дори за изриване на сняг и др.

Общият за двата модела мотофрези прикачен инвентар е:

плугове, браздири, култиватори, дискови и мотични работни органи, ходови и метални колела, гребло, картофовадач, ремарке и др.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: